In deze aflevering van de podcast praat Dewi van de Waeter, oprichter van the Lekker Company, over haar ondernemersreis, het pitchen van haar producten bij Albert Heijn en het succes van haar duurzame deodorant. Ze deelt ook haar ervaring met het verkopen van cosmetica aan een jury en hoe ze het geitenwollensokken imago heeft vermeden. Er wordt gesproken over inclusieve modellen en transparantie in de cosmetica-industrie. Daarnaast deelt ze lessen die ze heeft geleerd als ondernemer en haar toekomstplannen voor het bedrijf.
Luister de aflevering hier
| Apple Podcasts | Spotify | overige podcast apps
Benieuwd naar de producten van The Lekker Company? Ga naar thelekkercompany.com/collections en gebruik kortingscode “INTERESSANT” om 20% korting te krijgen op je eerste bestelling.
Steun ons en word vriend van de show via: https://vriendvandeshow.nl/semi-interessant
Key Lessons
- Rebranding en het vermijden van een geitenwollensokken imago zijn belangrijk in de cosmetica-industrie.
- De introductie van donkergroene deodorant om een mannelijkere doelgroep aan te spreken is verrassend.
- Er is een verschuiving naar transparantie in de cosmetica-industrie.
Timestamps en hoofdonderwerpen
- 00:00:05 – Het Inspirerende Ondernemersverhaal van De Lekker Company
- 00:11:37 – Duurzame Rebranding en Opvallend Design
- 00:14:13 – Minimalistisch en Kleurrijk: Duurzaamheid en Unisex Cosmetica
- 00:16:27 – De impact van rebranding op de verkoop van mannenproducten
- 00:18:29 – Inclusieve Boxershort Merken met Verschillende Modellen
- 00:20:19 – De oplossing voor je laptopprobleem
- 00:22:12 – Inclusieve modellen in de cosmetica-industrie
- 00:23:51 – De kracht van durven en doorzetten in ondernemen
- 00:26:43 – Tips en lessen van een succesvolle ondernemer
- 00:28:51 – Het Plezier van Samenwerken en Nieuwe Producten – Een Gesprek met Lekker
- 00:31:07 – Het Belang van Transparantie in de Cosmetica-industrie
- 00:33:22 – De prijsbepaling van duurzame producten: een kijkje achter de schermen
- 00:35:53 – Het Verhogen van de Prijzen en een Anekdote uit Utrecht
- 00:38:13 – De Internationale Ambities en Plannen van Lekker Company
- 00:33:25 – Duurzaamheid en tips voor je badkamerroutine
Steun ons en word vriend van de show via: https://vriendvandeshow.nl/semi-interessant
Samenvatting
Debi van de Water begon haar ondernemersreis aan de keukentafel en groeide uit tot de oprichter van Lekkerde Company. Ze begon klein, verkocht haar producten op markten en bezocht winkels met één vestiging. Na 4,5 jaar begon de lol af te nemen en zat ze erdoorheen. Toen kreeg ze de kans om haar producten te pitchen bij Albert Heijn en werd ze geselecteerd. De gesprekspartner heeft vijf jaar geleden meegedaan aan een pitchwedstrijd met een duurzame deodorant. Ondanks de ongeschikte verpakking heeft ze de tweede plaats gewonnen en uiteindelijk een kans gekregen om het product in de winkels te lanceren. De investering was echter alleen voor de verpakking en het design, dus er was weinig geld over voor marketing. Desondanks liep het product goed dankzij de timing en het feit dat er nog geen andere duurzame deodoranten waren. Er werd gesproken over de ervaring van de persoon met het verkopen van cosmetica aan een jury. Sommige juryleden twijfelden in het begin aan de persoon en haar product, maar uiteindelijk is alles goed gekomen. Er werd ook verwezen naar een huisgenoot die Axe deodorant gebruikte en hoe de persoon dit probeerde te veranderen. Daarnaast werd besproken hoe de verpakking van het product werd aangepast om meer producten in dezelfde ruimte te kunnen plaatsen. De rebranding en herverpakking van het duurzame merk waren gericht op het vermijden van het geitenwollensokken imago. Ze wilden iets unieks en tofs creëren in samenwerking met een designbureau. Hun doel was om mensen aan te trekken met vette producten en een blij merk, dat niet alleen aantrekkelijk is voor de duurzame niche. Om een mannelijkere doelgroep te bereiken, introduceerden ze een donkergroene deodorant genaamd “The Woodland”. De spreker praat over de unisex cosmetica van het merk en de pink tax, waarbij vrouwenproducten duurder zijn. Ze hebben een zwarte en witte sensitive lijn, maar mannen kiezen er ook voor. De sensitive is duurder omdat de ingrediënten duurder zijn. Na een rebranding merken ze niet veel verandering in de verkoop. Ze proberen nu meer unisex te zijn en ervoor te zorgen dat mannen zich kunnen identificeren met de modellen. Ze noemen een merk dat bewust diversiteit in modellen laat zien. Ze praten ook over technische problemen met een laptop en het uitnodigen van een knappe gast als model. De spreker praat over het gebruik van inclusieve modellen in hun cosmeticalijn en hoe ze vaak reacties krijgen van mensen die graag model willen zijn. Ze onderscheiden zich ook door hun transparantie in de cosmetica-industrie. Verder bespreken ze de lessen die ze hebben geleerd als ondernemer en het belang van zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen. Ze suggereren dat vrouwen mogelijk meer terughoudend zijn dan mannen als het gaat om het nastreven van grote investeringen. De persoon praat over hoe vrouwen bescheidener zijn en dat ze anderen aanmoedigt om moedig te zijn en hun angsten te overwinnen. Ze deelt haar ervaring van het spreken op een TEDx-podium en het bereiken van succes door enge dingen aan te pakken. Ze zou dingen anders doen als ze herstartte, zoals eerder contact opnemen met een bepaalde winkel. Ze geniet van het runnen van haar bedrijf en het werken in een team, waarbij ze haar medewerkers het gevoel geeft mede-eigenaar te zijn. Ze is enthousiast over nieuwe producten en hoopt een feestlijn toe te voegen. Ze overweegt ook duurzaamheid bij het maken van producten, maar moet ook commerciële overwegingen in overweging nemen. De spreker is bezig met de ontwikkeling van deosticks, maar heeft moeite om een geschikt product te vinden vanwege broosheid. Ze zijn echter optimistisch dat ze uiteindelijk een product zullen introduceren dat beter is dan crème. In de cosmetica-industrie is transparantie niet gebruikelijk, maar er is een verschuiving naar meer merken die ingrediënten vertalen. Veel cosmetica bevatten voornamelijk water en vulstoffen. De deospray en rollers zijn goedkoper en vaak in de aanbieding, maar mensen kiezen bewust voor een ander soort deo. Het gesprek gaat over de prijs van het product en de uitdagingen van het bedrijf om duurzaam te blijven en concurrerend te zijn. Ze hebben hun prijzen moeten verhogen en hebben internationale ambities, zoals het betreden van de Duitse markt. Er wordt gesproken over het verkrijgen van distributie bij Duitse retailers zoals Alnatura en DM. Er wordt niet gesproken over de perceptie van de Duitsers ten opzichte van Nederlandse bedrijven. De gesprekspartners hebben het over de potentie van hun bedrijf in het buitenland, met name in Duitsland. Ze bespreken ook hun droom om een grachtenpand met een flagship store te hebben en hun streven naar wereldoverheersing. Verder delen ze een tip voor duurzamer gebruik van cosmetica en een zelfgemaakte scrub met koffie. De show notes zijn te vinden op www.semi-interessant.nl/shownotes. Bedankt voor het luisteren en tot de volgende keer!
Bronnen Semi interessant S02E08
- https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/aluminium-in-deodorant-5-vragen/
- https://www.ad.nl/wetenschap/onderzoekers-leggen-link-tussen-deodorant-en-borstkanker~ac1cfd62/
- https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/radar-checkt-toch-aluminium-in-sanex-zero/
- drijfgassen in deodorants (en de impact op de planeet) bron
- Petrolium Lippenbalm is een riskante stof
- Aflikken van je lippenbalsem, kan je droge lippen extra droog maken
- aluminum zorgt voor gele vlekken in je kleding
- Zin en onzin over deodorant
- Baking soda past je pH waarde aan, waardoor bacterie worden geweerd
- tradionele zonnebrand verminderd in sterkte na het openen
- tradionele zonnebrand tast koraalriffen aan
- De manier waarop zonnebrandcrème koralen schaadt
- Cosmetica moet in Inci taal worden beschreven (INCI) bron 1 en bron